Jaipur

25 maart 2016 - Jaipur, India

Dag 12: Van Agra naar Jaipur (25 mrt)

Vanmorgen om 5.30 uur opgestaan, gewassen en rustig naar de hal gelopen. Blijkt dat we een uur te vroeg in de hal waren. Ach ik heb toch goed geslapen. Onze tuk tuk vrienden stonden weer klaar om ons naar het busstation te brengen en ja,hoor de eerste bus is door onbekende reden gecanceld. (Zal wel door de happy holi zijn haha) maar nu per luxe(?) bus richting Jaipur, waar we rond 13.30 uur aan zullen komen.

• Jaipur, de hoofdstad van de kleurrijke deelstaat Rajasthan. Rajasthani houden van pittige curry s, maar daal bati churma is toch wel het bekendste Rajasthaanse gerecht. Elke regio heeft zijn eigen specialiteit. Dat van Jaipur is het mierzoete ghewar Jaipur wordt ook wel de 'Roze Stad' genoemd. In 1883 werd een gedeelte van de binnenstad roze geschilderd, de welkomstkleur van India, ter ere van het bezoek van prins Albert van Groot-Brittannië. Sindsdien zijn de huiseigenaren verplicht hun woning in die kleur te verven. Ook hier lopen de olifanten en heilige koeien over de weg. De Rajasthaanse mannen en vrouwen maken het straatbeeld in Jaipur nog aantrekkelijker met hun kleurige kleding.

Om 14.00 uur aangekomen bij busstation van Jaipur, een zeer grote en drukke stad met 3.000.000 inwoners. De gids heeft de chauffeur bereid gevonden om ons naar het hotel te brengen. Het is zeer warm plusminus 36 graden Celsius. Na het uitdelen van de kamersleutels loop ik samen met Ane naar de ATM (pinautomaat) en verder nog even een rondje in de buurt. Totaal niets te doen of te bezichtigen in de buurt. Dan maar een rietsuiker sapje nemen. Daar gaat een dubbele rietsuiker stengel door de wringer. Zo doet hij dit wel 5 maal en elke keer draait hij de wringer strakker. Bij de 4 e keer stopt hij een blad munt tussen en bij de 5e keer een limoen. Heerlijk zoet sapje.

We lopen rustig naar het hotel en vertoeven de rest van de middag bij het hotel.

Dag 14: Vrije dag in Jaipur (26 mrt)

Vanmorgen om 07.00 uur opgestaan en lekker ontbeten. Toast met omelet een banaantje en Nescafe koffie. Om 08.00 uur brachten de tuktuk ons eerst naar het Paleis van de Winden "Hawa Mahal". Hier konden we alleen even een foto maken omdat hij niet toegankelijk was, waarschijnlijk morgen wel.

• Het oude paleiscomplex het beroemdste gebouw van de stad: De Hawa Mahal (het Paleis der Winden) is eigenlijk niet meer dan een prachtige façade, waarachter vroeger de hofdames van de Maharadja zaten en onopgemerkt naar het gewone volk gluurden. Dit gebouw uit 1799 is een van de merkwaardigste voorbeelden van de postmogol-bouwkunst. Het is namelijk niet een echt gebouw, maar alleen maar een gevel met vijf verdiepingen en 953 (!) balkons en nissen!

Na de Hawa Mahal reden we 11 km verder naar het Amber Ford.

• Fort Amber (spreek uit Amer) ligt ongeveer 11 kilometer buiten Jaipur en was de oude citadel van de lokale Kachhawaha heersers, voordat de hoofdstad verschoof naar de vlakte, het huidige Jaipur. Fort Amber is werkelijk prachtig gelegen en rondom beschermd door de Aravalli heuvels. Gebouwd door radja Man Singh I in 1592 en voltooid door Jai Singh in rood zandsteen en wit marmer, is het fort een fascinerende mix van Mogol en Hindu architectuur. Voornamelijk gebouwd als strategisch verdedigingswerk en veilige haven bij vijandelijke aanvallen, was er ook zeker gedacht aan het luxe leven van de koninklijke familie en hun staf. Het interieur van het paleis is rijkversierd met uitbundige schilderingen, beeldhouwwerk, edelstenen en spiegels. Met een adembenemend uitzicht over Maota meer bood het fort achter de afschrikwekkende buitenmuren een prachtig paradijs.

Van het Amber Ford reden we terug langs het Water Paleis (Jal Mahal). Dit was niet zo spectaculair maar even toch snel een foto nemen. De chauffeurs namen ons mee naar een textielshop waar ze zelf dekbed hoezen maakten met prints. Ik was daar al snel weg, mede vele anderen en werden we naar een restaurant gebracht waar ze natuurlijk commissie kregen. De prijzen waren zeer hoog? Na 2 weken India vindt je snel al iets te hoog want we liepen allemaal weg omdat het te duur was. Ha € 6,70 voor een lunch en € 1,80 voor een cola. Maar we liepen weg en ze brachten ons naar een local restaurant waar ik uiteindelijk een Aloo Massala, een garlic Nan en een cola heb genuttigd voor totaal 180 roepies t.w. € 2,41. Het gerecht was een lekker knoflookbrood met een kerrie prutje wat heerlijk spicy was.

Zo meteen naar een Indiase Film toe, ben benieuwd?

• Zoals menigeen weet heeft India een grote filmindustrie: Bollywood is een samentrekking van Bombay (de vroegere naam van de stad Mumbai) en Hollywood. Heel India is in de ban van acteurs waar de gemiddelde westerling zich bij het horen van hun namen van achter het oor krabt. Wie kent Shahrukh Khan, Amitabh Bachchan, Aishwarya Rai of Priyanka Chopra? Deze Brad Pitts en Sharon Stones van het land komen elke dag op elke straathoek aan je voorbij in de vorm van affiches of reclames op de televisie. Jaipur heeft een van de mooiste bioscopen van geheel India, de Raj Mandir.

De bioscoop is echt super mooi. Je komt in een mooie voorhal waar we natuurlijk popcorn hebben gekocht. De deuren gaan open en iedereen gaat op zijn gereserveerde plaatsen zitten. De gordijnen gaan direct omhoog en de reclame begint.

De Indiase film was een familie film in natuurlijk Indiaas en niet ondertitelt. Het is dat ik een pot zoute popcorn heb anders had ik al voor de pauze de zaal verlaten. Na de pauze gaan we met nog 4 anderen niet meer terug en lopen we wat rond. De rest van de groep zitten de film uit.

Om 18.30 uur komt de groep weer bij elkaar en lopen we naar het restaurant "Le Garage". Zuid Indiaas eten. Er worden tafels neer gezet in een garage met oude auto's op de achtergrond, in een hoekje worden de broodjes gebakken en op straat de kippen poten en stukken aan een grote spies op de BBQ gelegd. Ongelooflijk dat dit overdag een garage is en 's avonds een restaurant? Ha, maar buiten onze groep zit het ook vol met Indiërs. Rob Geus had hier helemaal door het lint gegaan. Lol.

Dag 15: Vrije dag in Jaipur (27 mrt)
Na het ontbijt reden we per tuk tuk naar de Bilar Temple. Een klein wit marmeren tempel waar de plaatselijke bevolking hun ritueel doen. Niet zo veel te zien, dus verder naar de Albert Hall. Dit is een kleine museum waar ik geen zin heb om te betreden, dus gaan we even een rondje eromheen lopen en kijken we naar de kinderen die in het park cricket spelen.

Van de Albert Hall rijden we rechtstreeks naar de Monkey Temple, waar de aapjes veel vriendelijker zijn dan in Shimla. Veel vrouwen en mannen wassen zich in het water bij de tempel. Boven op de tempel zwemmen de aapjes in het water om een beetje af te koelen. Niet zo een boeiende tempel dus rijden we verder met de tuk tuk en chagrijnige chauffeur naar een local bazaar. Lange straten vol met dezelfde winkels, met stof, sandalen en sieraden. Snel uitgekeken rijden we terug naar het hotel om een beetje te relaxen.