Pushkar

28 maart 2016 - Pushkar, India

Dag 16: Van Jaipur naar Pushkar (28 mrt)

Heerlijk lekker rustig opgestaan en een lekker ontbijtje genomen. Daarna rugzak vullen en nog even kijken op de facebook en whatsup. Haha maar het is nacht in Nederland dus weinig reactie natuurlijk. Om 09.00 uur staat de bus voor het hotel en gaan we voor de rit van vier en half uur onderweg. Halvewegen komen er Indiërs bij en zo ook een familie met een klein jongetje. Ik pak mijn armbandje die ik had gekregen van het hotel en geef deze aan hem, hij is er blij mee. Dan pak ik mijn iPad en zet hem op fotostand selfie en show hem zijn gezicht. Hij lacht zich rot en ook de rest van de Indiërs worden wakker en zijn nieuwsgierig. Dan zet ik een spelletje op, breng de ene ring naar het andere stokje. Er gaat een wereld voor hem open. Maar zo heeft hij leuk gespeeld, zo stappen ze in eens uit en zitten we alleen met onze groep en rijden door de Nag Pahar (slangenberg) naar het heilige plaatsje Pushkar.

Om 13.45 uur komen we in een pracht hotel aan, met super mooie bedden een mooie tuin en een groen zwembad ( echt jammer van dit zwembad)
Er is een kamelentour met muziek en eten. Ach waarom niet, het breekt de avond en we gaan 12 mensen mee, waarvan er 6 blijven slapen in de woestijn (?).

Om 16.30 uur ligt het vervoer klaar en gaan we zitten. Oeps nu weet ik weer hoe dit was ha. We lopen zo een half uur op de weg en slaan dan een zandweg in. De stilte van het niet getoeter is geweldig. In de verte zien we een antiloop en weer veel grijze aapjes met een zwarte kop langs de weg. Aangekomen bij het kamp daalt de gedachte dat de mensen in de wildernis gaan slapen, want het is een kamp met elektriciteit. Echt toeristisch dus.
Dan zit er ineens een goochelaar in kleermakerszit en spreekt heel gebrekkig maar leuk engels en laat ons hele leuke trucs zien. Dan begint het feest met muziek en gipsydance. Wij nuchtere Nederlanders vinden het natuurlijk niet zoveel aan en doen net of het heel leuk is en klappen voluit. Als laatste treed er nog een vuurspuwer op die aardig voor wat warmte en licht zorgt.

Om 21.30 uur kunnen we kiezen, per jeep of kameel terug. Ruben gaat met de jeep en 5 gaan per Kameel. We lopen rustig door een hele donkere nacht richting hotel, waar we om 23.00 uur aankomen.
Lekker slapen en voor morgen.

• Het pittoreske pelgrimsplaatsje is gebouwd rondom het heilige Pushkarmeer, dat volgens een legende zijn bestaan dankt aan Brahma. Deze hindoegod liet een lotusbloem vallen op de plaats waar vervolgens een heilige bron ontstond. Pushkar telt verschillende hindoeïstische tempels, maar de Brahma-tempel is hier veruit de belangrijkste. Over de gehele wereld zijn slechts een paar tempels gewijd aan deze god.
  • De oevers van het Pushkarmeer worden geheel in beslag genomen door Vandaag heb je nog voldoende de tijd om Udaipur en omgeving te verkennen. Je kunt bijvoorbeeld een gecombineerde excursie maken naar Eklingji en Nagda. Eklingji is een klein dorpje met een aantal oude tempels, zoals de Shiva tempel uit het jaar 735. In Nagda staan drie oude tempels waarvan de Adbuji tempel, een Jain tempel, interessante architectuur heeft.

Dan ga je aan boord van de Mewar Express die je weer terug brengt naar Delhi. Tijdens de nachtelijke treinreis beschik je over gereserveerde slaapplaatsen in een wagon (drie bedden boven elkaar, zes per coupé). Zorg dat je een lakenzak (of evt. een slaapzak) bij de hand hebt. Een reis per trein door India is een ervaring op zich. Bij ieder station voeren verkopers, schoenpoetsers en muzikanten een show op, om een paar roepies bij te verdienen. zogenaamde 'ghats', trappen die naar het wateroppervlak leiden. Het wordt als een zonde gezien deze trappen, waar dagelijks rituelen plaatsvinden, met schoeisel te betreden. Vanwege diezelfde heilige status mag er in Pushkar geen vlees en geen alcohol genuttigd worden.

Dag 17: Vrije dag in Pushkar (29 mrt)

• De oevers van het Pushkarmeer worden geheel in beslag genomen door zogenaamde 'ghats', trappen die naar het wateroppervlak leiden. Het wordt als een zonde gezien deze trappen, waar dagelijks rituelen plaatsvinden, met schoeisel te betreden. Vanwege diezelfde heilige status mag er in Pushkar geen vlees en geen alcohol genuttigd worden.

Om 08.00 uur staan we op en nemen we in het restaurant een ontbijt. Langzaam komen er meer aan onze tafel zitten en spreken we af om zometeen naar het stadje te lopen.
Al snel komen we in het bedrijvige stadje aan, met vele kleine winkeltjes. We struinen lekker door de straatjes en komen bij het heilige Pushkarmeer aan.
Niet veel bijzonders vind ik het. Een vierkantebak met vervuild water waar mensen offers brengen en bloemen willen aansmeren voor geld. Veel backpackers te zien in dit dorpje die zich volzetten met neuspiercings en Indiase gewaden. Of ben ik zo moeilijk ha. Wel leuk om te zien.

We besluiten om even aan het water te gaan eten. Heerlijk rustig met een beetje loungemuziek erbij. Na een uurtje lopen we rond het water en komen bij een juwelen handelaar aan en een Amerikaan zei dat dit DE juwelier van het stadje is, goedkoop en eerlijk. Dit geloven we naturlijk direct. We gaan toch even kijken en het was echt verscholen achter drie deuren en je kwam er niet zomaar in. Uiteindelijk binnen gekomen viel mijn blik al op een budda en vroeg wat hij zou moesten kosten. Pfffff eigenlijk niet duur voor zo mooi ding. Toch maar afdingen, maar hij gaat echt niet lager zitten, dus laat maar dan. En ineens zegt hij 7000 roepies is het laagste wat ik kan doen. Hmmm, snel even omrekenen is € 93,00. Koopje haha, want in Nederland is deze zeker 3 maal zoveel waard. Daar loop ik met een 4 kg schoenendoos onder mijn arm die ik nog 5 dagen moet mee moet slepen. Maar de moeite waard.

Nu lekker in de zon bij het zwembad mijn verslag aan het schrijven en zo om 18.00 uur naar het restaurant.

We gaan met 8 man naar little Italy vlakbij het hotel. Even wat anders eten, heerlijk. We bestellen wat te drinken en de ober fluistert in mijn oor dat ze ook wel bier hebben, maar we mogen er niet over praten haha. Toch wel lekker eenviertje dus bestellen maar. Verder kies ik voor een yello bird en een spaghetti Funghi, lekker met champignons. De drankjes worden neer gezet en we krijgen een blikje bier in aluminium folie en een Micky mouse beker. Niemand mag zien dat we bier drinken, want alcohol en vlees is uit de boze. Beetje hypocriet dus.
Na het eten nog even lekker op de gang bij de hotelkamers gezeten met zijn allen. En om 22.00 uur even mijn rugzak gaan herindelen omdat ik mijn budda goed moet opbergen.