Amritsar

19 maart 2016 - Amritsar, India

Dag 7: van Dharamsala naar Amritsar (19 mrt )

Om 4 uur 's morgens vertrekken we met de taxi naar het busstation van dharamsala en om 5 uur per localbus naar Amritsar voor een reis van 6 uur zonder tussenstop. Om 11.00 uur komen we aan op het busstation van Amritsar en direct met de tuk tuk door de chaotische stad naar het hotel.

Om 15.00 uur rijden we met 16 man met de taxi, 30 km naar de grens van pakistan en india. We worden gecontroleerd op paspoort, scherpe voorwerpen en overige mogelijke gevaarlijke dingen voordat we eindelijk op de tribune konden gaan zitten. Het strijken van de vlag is een mooi ceremonie en ook een hele show met wel duizenden toeschouwers. Van daaruit gingen we naar de gouden tempel van de Sikhs.

Het blijft wennen als je de Tuk Tuk Door een chaotische volk ziet rijden. Overal tuk tuk's, riksja's, taxi's, brommers, scooters en motors, bijna niet door te komen. Toeterend gaan ze hun weg en wat we ademen allemaal enorme hoeveelheid smok in. Eindelijk aangekomen bij de gouden tempel is het wel een prachtig gezicht zo tempel in het water en gekleurd in het goud. Wauwww wat een mooi gezicht. Het is hier gigantisch druk met biddende Indiase mensen. Na even een kwartiertje fotoshooten gaan we dicht bij het hotel local eten en nog een lekker koud biertje drinken op het dak van het hotel.

• De Gouden Tempel van de sikhs. Het eigenlijke heiligdom van de tempel, de Hari Mandir, is omgeven door een water genaamd Amrit Sarovar, vrij vertaald een 'poel van nectar', waaraan de stad haar naam te danken heeft. De Gouden Tempel is een oase van ontzettend veel mensen in gekleurde kledij. Prachtig om te zien hoe je door de vriendelijke sikhs aangesproken wordt en of zij een foto van ons mogen maken, een van India's meest opvallende religieuze groeperingen. Sikhs hebben de beste ingrediënten van het hindoeïsme en de islam verenigd in één geloof. Ze zijn herkenbaar aan vijf zogenaamde 'kakkars', waarvan de ongeschoren baard, het ongeknipte haar en het zwaard om het middel de bekendste zijn. vriendelijk zij zijn en graag van ons een foto willen maken.

Dag 8: Amritsar (20 mrt)
Om 08.00 uur zijn we lekker gaan ontbijten om daarna met zijn allen op temple excursie te gaan;
De eerste tempel die we binnen lopen is de Lal mata temple (mirrortemple)

• Het lijkt de Efteling wel, waar door je heen loopt. Zo wordt het verhaal achter de tempel vertelt. De Tempel is helemaal versierd met spiegeltjes en aan het eind zit een priester die je zegend. Zelf heb ik een offer meegenomen en aan de priester gegeven. Hij zegende mij door middel van een halsband en een stip op mijn voorhoofd. Mijn dag kan niet meer stuk.

De Durgiana temple (zilveren Tempel) is de tweede tempel die we bezoeken.

• De zilver tempel is gewijd aan de godin Durga. Een kleine tempel met veel zilver.

Na de Zilveren Tempel komen we weer bij de Pharmindar Shabit (gouden Tempel) aan. Deze hebben we gisteren bij avond licht gezien en gaan we nu verder verkennen.

• Een wirwar van mensen door de straatjes. Binnen in de tempel is het enorm druk. De gids neem ons mee voor een uitleg over de Sikhs. En zoals vele mensen lopen we met de stoet mee om te gaan eten. In deze tempel wordt er gratis voedsel verstrekt aan de mensen. We laten ons meevoeren met de menigte in de rij en ontvangen tijdens het lopen een bord, drinkbeker en een lepel. We wachten tot de deuren open gaan en rennen voor een zitplaats in de rij op een matje. Ze komen langs en scheppen verschillende soorten gerechten op je bord. Lopende band werk, maar erg lekker. Na het eten even alles weer inleveren, want er zijn wel 100 mensen op het midden terrein die de borden ontdoen van etensresten en het afwassen gebeurt ook weer in lopen de band.

Na deze tempel pakken we een tuk tuk naar het hotel.

1. Diana:
    26 maart 2016
    Klink allemaal erg mooi.
    Leuk om alles zo mee te lezen.
    Nog veel plezier!