Rishikesh

21 maart 2016 - Rishikesh, India

Dag 9: Van Amritsar via Haridwar naar Rishikesh (21 mrt)
Het is 06.00 uur en we vertrekken per tuk tuk naar het treinstation. Vertrek van de trein zou om 06.30 uur zijn maar hij was ietwat verlaat, dus vertrekken we nu om 09.45 uur.
Het is echt een lange en vermoeiende rit naar Haridwar. Bij elk station stoppen zodat er nieuwe mensen in en uit konden stappen. Bij elk station komen er verkopers de trein op om ook maar van alles te verkopen, snacks die er niet uitzien tot chips, thee, koffie met melk.

Om 16.00 uur komen we in Haridwar aan, waar we verder gingen met een lokale taxi naar Rishikesh. Na een uurtje rijden komen we aan bij ons hotel in Rishikesh. Rishikesh is een heel leuk stadje vol met hippies. Lekker even door het stadje aan het wandelen en een heerlijk vegetarisch gerecht gegeten, want vlees en alcohol is in Rishikesh niet te verkrijgen.
Lekker vroeg naar bed en morgenochtend raften, massage en mediteren. Good night.

• Rishikesh is een kleiine stad met twee stevige hangbruggen en is hét yogacentrum van India met talrijke ashrams en goeroes. De Ganges komt bij Rishikesh de bergen uit en glijdt in mooie lange bochten door het landschap. 's Avonds wandel je in Rishikesh zeker naar de 'ghats' (stenen trappen) aan de heilige rivier, waar de Aarti-ceremonie plaats vindt en waar pelgrims hun rituele bad nemen.

Dag 10: Vrije dag in Rishikesh (22 mrt)
Vanmorgen om 08.00 uur ontbeten en daarna samen met 5 anderen gaan raften over de rivier de Ganges. Wauw wat een belevenis. Veelal kwam het water over de boot en moesten we hard peddelen. Ook ook lekker meelaten sleuren langs de boot. Brrrrr koud water. Het was een heerlijk inspannend maar ook een ontspannend tochtje. Daarna lekker geluncht en winkeltjes bekeken en om 15.00 uur mocht ik een total ayurvedische body massage ontvangen van Johnson. Een stevige massage van top tot teen met heerlijke esoterische olie.

Daarna zijn we een paar ashrams gaan bekijken waar je yoga kunt beoefenen, Ayurvedische consulten,kunt krijgen, meditatie, Reiki kunt leren. Tevens gelijk een avondlijke Ganga Aarti-ceremonie wezen bezoeken, dit was echt de moeite waard. Heerlijk genoten van de mantra songs en de mensen om heen. Veel Indiërs komen naar Rishikesh om een heilig bad in de Ganges te nemen om zo hun zonden af te spoelen.

Even hapje gegeten en vroeg naar bed want de wekker gaat weer om 03.30 uur voor een reis van 10 uur naar Agra.